Le moment suprême is eindelijk aangebroken: tijd om te verhuizen! Dat brengt best wat stress met zich mee, maar met onze persoonlijke gouden tips kan je jou ongetwijfeld voorbereiden op een zorgeloze verhuis. You can thank us later…
Verhuizen kan je onmogelijk in je eentje doen. Leg daarom zo snel mogelijk een verhuisdatum vast en pols bij familie en vrienden wie kan helpen. Heb je kinderen of huisdieren? Regel dan zeker opvang, zo bespaar je jezelf heel wat onnodige stress. Heb je ook professionele verhuishulp nodig? Dan vraag je best offertes bij verschillende verhuisfirma’s aan, al dan niet inclusief verhuislift. Woon je momenteel in het stadscentrum en gebruik je een verhuiswagen, dan vraag je best ook een verkeersbord aan voor een tijdelijk parkeerverbod.
Vraag op je werk of bij familie en vrienden naar kartonnen dozen van klein en gemiddeld formaat. Grote dozen nemen veel plaats in, zijn niet gemakkelijk te verzetten en worden bovendien veel te zwaar. Vul ook je reiskoffers met spullen en steek zwaar materiaal - zoals boeken - in een koffer op wieltjes.
Doe twee weken voor de verhuis de laatste keer boodschappen in de supermarkt, zo heb je voldoende tijd om alle voorraad weg te werken en voorkom je dat je nog 5 kg pasta of aardappelen moet meesleuren naar je nieuwe woning. Vergeet ook niet om je koelkast en diepvriezer minstens een dag op voorhand te ontdooien.
Zorg dat je voor het verhuizen de afmetingen kent van de deuren (en schuiframen) in zowel je oude als je nieuwe huis. Zo kan je vooraf inschatten of je de grote meubelstukken uit elkaar moet halen of als alles gewoon in één stuk door de deur geraakt. Zo vermijd je onaangename verrassingen en tijdverlies tijdens de verhuisdag.
Kledij inpakken lijkt een hele klus, maar kan heel snel gaan door je kledij aan de hangers te laten en er een vuilniszak om heen te trekken. Geen plooiwerk vooraf, geen extra strijkwerk achteraf. Een echte win-win!
De meest efficiënte manier om in te pakken is door kamer per kamer in te pakken. Begin met je dozen te labelen (al dan niet met een kleurcode), en vermeld duidelijk in welke kamer van je nieuwe woning de doos mag neergezet worden: gemakkelijk voor jouw verhuisteam en nog handiger dat jij de dozen straks niet meer naar een andere kamer moet sleuren. Wil je het overzicht helemaal bewaren? Dan kan je elke doos nummeren en een register te maken van alle dozen. Dat kan helpen om spullen snel terug te vinden.
Geef je nieuwe woning vlak voor je verhuis een grondige schoonmaakbeurt. Nu alle kamers nog leeg zijn, gaat dit snel en kan je de verhuis in een proper huis starten. Deze poetsbeurt bespaart ook heel wat tijd op de verhuisdag: je kan meteen beginnen met het meubilair op de juiste plaats te zetten, de eerste dozen uit te pakken en ’s avonds in je gloednieuwe badkamer een welverdiende, warme douche te nemen.
Een kluwen van kabels is één van de grootste frustraties bij een verhuis. Want waar moest die ene kabel ook alweer op aangesloten zijn? Om een mental breakdown te voorkomen neem je best een foto van de verschillende kabels in originele positie: zo kan je nadien probleemloos je elektronische apparaten opnieuw aansluiten.
Het zijn de kleine details die zorgen voor een vlotte verhuis. Leg de avond voor the big day enkele moving essentials klaar:
Alles verhuisd? Doe nog een laatste inspectieronde om zeker te zijn dat er geen dozen of kleine spullen achterblijven en check alle kamers nog even met de nieuwe eigenaar. Dit is ook de perfecte gelegenheid om de meterstanden te noteren voor een vlotte overname van water, gas en elektriciteitscontracten.
Zo, nu kan je alvast met een gerust hart starten aan jouw verhuis. Heb jij nog een ultieme verhuistip die ons lijstje kan vervolledigen? Laat het ons gerust weten!