Verplicht asbestattest als je een woning van voor 2001 verkoopt
22.06.2022

Verplicht asbestattest als je een woning van voor 2001 verkoopt

  • Begin dit jaar deelden we op onze socials al dat-ie eraan kwam en inmiddels zijn er meer details bekend over het asbestattest: de verplichte inspectie op asbest bij de verkoop van je woning als die dateert van voor 2001. Waarom en hoe? Wij leggen het je uit!

  • Tot de jaren 90 was asbest een veelgebruikt materiaal bij woningbouw omwille van de sterkte en prijsvriendelijkheid. Toen bleek dat die voordelen gekoppeld waren aan grote gezondheidsrisico’s, kwam er in 1998 een verbod op de productie en het gebruik van asbest. Niettegenstaande vind je het vandaag nog terug in talrijke gebouwen en woningen. Om kopers transparante kennis te bieden over hun toekomstig vastgoed, kondigde de Vlaamse regering een verplichte asbestinventarisatie aan die Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig moet maken.

  • Vanaf wanneer moet je een asbestattest laten opstellen?

    Het asbestattest wordt verplicht vanaf 23 november 2022. Wie daarna een oudere woning, gebouwd voor 2001, verkoopt (of schenkt) dient er één aan te vragen. Dit geldt ook bij de overdracht van:

    • Recht van vruchtgebruik
    • Erfpacht
    • Opstalrecht
    • Zakelijk recht van gebruik

    Bij erfenis en onteigening is er geen asbestattest nodig. Wel goed om te weten is dat tegen 2032 elke eigenaar van een gebouw of woning in Vlaanderen over een asbestattest moet beschikken, zelfs als er geen sprake van een verkoop of andere overdracht is.

  • Wie mag er een asbestattest opstellen?

    Om een asbestattest te laten opmaken, zal je terechtkunnen bij een erkend Asbest Deskundige Inventarisatie (ADI). OVAM leidt momenteel nog mensen op om die taak te kunnen uitvoeren en publiceert binnenkort een lijst van gecertificeerde asbestdeskundigen die je hier zal kunnen raadplegen.

    Een attest aanvragen kan al vanaf 1 juli. Voorafgaand aan de inspectie zal je een opdrachtformulier moeten invullen en zoveel mogelijk gegevens van de woning meegeven aan de asbestdeskundige. Eens opgesteld, wordt het asbestattest automatisch toegevoegd aan je woningpas: het digitaal paspoort van je huis.

  • Hoeveel betaal je voor zo’n asbestattest?

    Hoeveel een asbestattest zal kosten, is nog niet helemaal duidelijk. Volgens OVAM kan het al snel om enkele honderden euro’s gaan, afhankelijk van de omvang van de woning. De asbestdeskundige dient namelijk foto’s te nemen van alle ruimtes en materialen, en stalen van plafond, muren, gipshoudende leidingisolatie, tegel- en vloerlijmen…

    Gelukkig ben je na zo’n inspectie wel even goed: afhankelijk van wat voor asbesttoepassingen er worden aangetroffen, is het asbestattest 5 of 10 jaar geldig.

  • Hires Karolien Roes WAL1516
  • "Dankzij dit attest kom je als koper nooit meer voor verrassingen te staan inzake asbest."

    — Romy Van Hauwaert, commercieel medewerker

  • Wat als er effectief asbest wordt vastgesteld?

    Vermoed je dat er asbest aanwezig is in je woning? Dan hoef je je niet per se zorgen te maken. Het asbestattest is puur een inventarisatie en stelt vast waar in je woning er asbest te vinden is en in welke staat de asbesthoudende materialen zijn. Als verkoper (en trouwens ook als koper) ben je niet meteen verplicht om het asbest te verwijderen en dus nog grote kosten te doen voor verkoop. Wel geef je op die manier kandidaat-kopers correcte informatie mee, zodat ze achteraf niet voor verrassingen komen te staan.

  • Nog vragen over het asbestattest? Onze makelaars adviseren je met plezier bij de verkoop van je woning.
    Stel hier gerust je vraag of geef ons een belletje op 051 80 99 80.

Live first class

Live first class

Laat je inspireren door tal van interieur- en vastgoedtips in de tweede editie van het lifestyle magazine van Karolien Lafaut!

Inloggen met jouw account!

Nog geen account?

Maak hier jouw account