Welke kosten betaal je bij de aankoop van een bestaande woning?
31.07.2020

Welke kosten betaal je bij de aankoop van een bestaande woning?

  • Bij de aankoop van een bestaande woning komen, naast de overeengekomen verkoopprijs, enkele extra kosten kijken. Een belangrijk aandeel van die kosten gaat naar de registratierechten en hier werd de voorbije jaren door de overheid best wat aan gesleuteld. Daarom geven wij hieronder graag een handig overzicht van alle extra kosten!

  • 1. Registratierechten

    Eerst en vooral moet je op de aankoop van een grond of bestaande woning registratierechten betalen. Sinds 1 januari 2020 betaal je doorgaans 10% op de verkoopprijs in Vlaanderen. Let wel, wanneer je cumulatief aan volgende voorwaarden voldoet, zal je slechts 6% registratierechten betalen:

    • Het gaat om de aankoop van een bestaande woning in het Vlaams Gewest;
    • De aankoop gebeurt door natuurlijke personen;
    • Het gaat om een zuivere aankoop van de geheelheid van de woning in volle eigendom;
    • Het is de enige woning van de kopers (als één partner al een eigendom had en de andere nog niet, zullen de partners elk voor hun aandeel in de eigendom respectievelijk 10% en 6% registratierechten betalen);
    • De kopers zijn er binnen de 3 jaar na datum van de authentieke akte gedomicilieerd, of binnen de 5 jaar als het om een beschermd monument gaat.

    Deze tarieven zijn de meest gangbare tarieven. Koop je een woning waarin je een grondige energetische renovatie uitvoert, dan betaal je slechts 5%. Koop je een pand voor sociale verhuur, dan is het 7%. Bij de aankoop van een bescheiden woning kan je in bepaalde situaties ook aanspraak maken op een extra korting op de registratierechten.

    In Wallonië en Brussel betaal je 12,5% registratierechten.

    2. Notariskosten

    De aankoop van een eigendom wordt in een akte vastgelegd door de notaris. De bijhorende notariskosten kan je terugbrengen onder drie pijlers:

    Aktekosten

    Voor het opstellen van de aankoopakte vraagt de notaris tal van documenten op zoals het bodemattest, stedenbouwkundige getuigschriften, enzovoort. Deze kosten worden doorgerekend aan de koper. Er bestaan hier geen vaste tarieven voor, de kosten worden bepaald door de complexiteit van het dossier en de gehanteerde prijzen in de regio.

    Ereloon

    Dit is het bedrag dat de notaris aanrekent voor het opstellen van de verkoopovereenkomst en de akte. Het ereloon is degressief: hoe hoger de aankoopprijs, hoe lager het percentage waarmee de notaris z’n ereloon kan berekenen. Hou er ook rekening mee dat er nog 21% btw betaald moet worden bovenop dit ereloon.

    Kosten hypothecaire lening

    Ook de hypothecaire lening wordt geregistreerd in een notariële akte, wat volgende kosten impliceert:

    • Registratierechten: ongeveer 1% van het ontleende bedrag
    • Inschrijving hypotheekregister: 0,3% van het ontleende bedrag
    • Ereloon + kosten hypotheekbewaarder
    • Ereloon + kosten notaris
  • Shutterstock 1463231546
  • 3. Onroerende voorheffing

    De onroerende voorheffing is een jaarlijkse belasting die je moet betalen als eigenaar. De onroerende voorheffing loopt per kalenderjaar, wat betekent dat de notaris op het ogenblik van de verkoop een evenredige verdeling zal maken van de onroerende voorheffing van het lopende jaar die door de koper aan de verkoper is verschuldigd.

    Klaar voor de huizenjacht? Neem alvast een kijkje naar ons ruim aanbod van woningen te koop!

Live first class

Live first class

Laat je inspireren door tal van interieur- en vastgoedtips in de eerste editie van het lifestyle magazine van Karolien Lafaut!

Inloggen met jouw account!

Nog geen account?

Maak hier jouw account